Hjem » Hvordan tager man hurtigt på?

Hvordan tager man hurtigt på?

Sådan tager du på

Sådan tager du hurtigt på

Det at være undervægtig kan være  lige så dårligt for dit helbred som at være overvægtig.

Derudover ønsker mange undervægtige mennesker, at få en sundere krop og bygge større muskler.

Uanset om du er decideret undervægtig eller bare ønsker  at bygge mere muskel, er principperne de helt samme.

Denne artikel viser dig en enkelt strategi hvor på du kan tage på, på en sund måde. 

Hvad betyder undervægt?

Det at være undervægtig definere ved at have et BMI på under 18,5. Det vurderes at være under den optimale vægt for en stabil sundhed. 

Omvendt betragtes alle med et BMI på over 25 som overvægtige og folk med et BMI på over 30 som svært overvægtige. 

Der findes en masse værktøjer på nettet hvor du kan beregne dit BMI. 

Du skal dog huske på at BMI ikke er nøjagtig for alle mennesker og at den kun tager højde for vægt og højde. Mange veltrænede vil nemlig ifølge BMI skalaen være overvægtige.  

Man kan selvfølgelig godt være tynd og samtidig leve sundt. Det er derfor ikke ensbetydende med at du har et svækket helbred, selvom BMI skalaen siger det. Du skal derfor mere bruge det som et værktøj på din vej til en sundere livsstil. 

Selvom du er undervægtig er det mere almindeligt end du går og tror, og det kræver faktisk kun få måneders konsekvent hårdt arbejde at se markante resultater. 

Hvad er de sundhedsmæssige konsekvenser af at være undervægtig?

Fedme er en af verdens største sundhedsmæssige problemer i dag. 

At være undervægtig kan dog være lige så slemt for dit helbred. Ifølge en undersøgelse har undervægtige 140% større risiko for at dø tidligere. 

En anden undersøgelse fandt også  frem til en øget risiko for en tidligere død blandt undervægtige mænd.   

Undervægt kan også have en negativ påvirkning på dit helbred, i form at et svækket immunforsvar. Det betyder at du er mere udsat for infektioner og andre lignende sundhedsskadelige  sygdomme. 

Derudover har undervægtige også større risiko for at få muskelsvind. 

Sådan tager du på - den sunde måde

Hvis du gerne vil tage på i form af muskel og ikke fedt, er det vigtigt din kost er i orden. 

Usund kost som sodavand og slik har rigtigt nok et højt kalorieindtag, men den type kost vil i høj grad sætte sig på maven foran din six-pack frem for at bygge et defineret bryst. 

Du vil nemlig få en masse fedt frem for muskel. Heldigvis for dig hjælper vi dig med at tage på, på den sunde måde.

Det er ikke kun fysisk fedme har en negativ virkning på dig, fedme er forbundet med en masse sygdomme. 

Derfor er det utrolig vigtigt at spise en sund og proteinrig kost og danne en sund livsstil.

Nedenfor hjælper vi dig med at tage på, på en sund og effektiv måde, så du kan stå skarpt på stranden. 

Spis mindst 3 måltider

Når man vil tabe sig gælder det om at være i et kalorieunderskud. 

Omvendt når du vil tage på , skal du være i et kalorieoverskud.

Når du vil tage på skal du sørge for at spise fødevare med højt protein og kalorieindhold. Hvert måltid skal være rigt på protein, kalorie og ikke mindst kulhydrater. Kulhydrater er med til at give dig energi, når du skal løfte tunge vægte. 

Derfor skal du som et minimum spise 3 måltider om dagen. Derudover kan du også spise snacks mellem måltiderne, for at du nemmere kan ramme dit mål. For mange der prøver at tage på, kan sunde snacks i løbet af dagen i form af fx proteinbarer, være en rigtig god ide hvis du vil tage på. 

Spis flere kalorier

Det vigtigste, du skal gøre at tage på, er at forholde dig i et kalorieoverskud, hvilket betyder at du spiser flere kalorier, end din krop forbrænder. 

Du kan bestemme dit daglige kalorieindtag ved hjælp af denne kalorieberegner.

Hvis du vil tage på, primært muskelmasse skal du sigte efter at spise 300–500 kalorier over dit daglige kalorie ligevægtsindtag. 

Hvis du vil have at det skal gå endnu hurtigere kan du sigte efter ca. 700-1.000 kalorier over dit daglige ligevægtsindtag. Du skal dog være opmærksom på, at du kommer til at tage mere fedt på ved denne metode.

Du behøver ikke at tælle dit daglige kalorieindtag resten af dit liv, men det kan være en god hjælp når du starter ud for at få en realistiske ide omkring dit kalorieindtag. Her kan det være en stor hjælp at benytte sig af forskellige apps som fx MyFitnessPal. 

Spis Massere af Protein

Protein er det vigtigste næringsstof til at få sund vægt og bygge muskel

Muskler opbygges nemlig ved hjælp af protein i proteinsyntesen. 

Undersøgelser viser også at en proteinrig kost er nødvendig for at bygge muskel. 

Protein er meget mættende og for mange kan det være svært at få både nok protein og kalorier. 

Hvis du forsøger at tage på vægt, skal du sigte mod 1,5-2,2 gram protein pr. Kg kropsvægt. 

Det er derfor utrolig vigtig at du får spist en masse protein, hvis du gerne vil bygge muskel frem for fedt. Derfor er proteinpulver et essentielt supplement hvis du gerne vil tage på og bygge muskel på en sund måde.

De mest populære fødevare med et højt proteinindhold er fødevare som  kød, æg, fisk  mejeriprodukter som skyr, bælgfrugter og proteinpulver.  

Løft Vægte

Hvis du vil sikre dig at dit hårde arbejde med kosten går til mursklerne frem for at sætte sig på maven, er det vigtigt du løfter vægte

Start med at gå i fitnesscenter og løft konsekvent et par gange om ugen. Det er vigtigt du hele tiden forbedre din træning enten ved tungere vægt eller flere reps. Sørg for at den træning du laver er noget du kan vedligeholde i længden. 

Er du helt ny til træning kan du gøre brug af vores guide til hurtigt at bygge muskel.

Når du starter ud og forsøger at bygge muskler er det vigtigt du holder igen med cardioen, så du sparer på kalorierne, så din krop bruger alt energien på at bygge muskel. 

At dyrke cardio er er godt til at forbedre dit velvære, men hvis du dyrker for meget cardio, kan din krop ikke restituere sig. Derfor anbefaler vi at fokusere på styrketræning, hvis du vil bygge mest mulig muskel. 

10 simple tips til at tage på

Kombinationen af et højt kalorie og proteinindtag med tung styrketræning er de to vigtigste faktorer.

Når det er sagt, er der flere andre strategier for at gå øge din vægt endnu hurtigere.

Her er 10 hurtige tips til at tage på:

  1. Undgå vand før måltiderne, det kan nemlig fylde din appetit op, så du ikke rammer dit daglige kalorieindtag. 
  2. Spis oftere. En hurtig snack som en proteinbar kan være en god ting, for at få nok kalorier og protein til at bygge muskler. 
  3. Følg et professionelt træningsprogram, dette kan være med til at sikre at du bygger muskel på den rigtige måde. Her anbefaler vi at du tager et kig på Danmarks mest solgte træningsprogram.
  4. Hvis du har meget svært ved at tage på, kan du prøve at indtage weightgainer, der har højt kalorie og proteinindhold. 
  5. Brug større tallerkener. Større tallerkener kan hjælpe dig med at spise mere, så du har nemmere ved at ramme dit daglige kalorie og protein indtag. 
  6. Indtag ofte proteinpulver med højt proteinindhold.
  7. Tag kreatin og andre træningsprodukter. Kreatin hjælper dig med at bygge muskel hurtigere. 
  8. Søvn. Sørg for at du får nok søvn, sigt efter 7-8 timer for maksimal muskelopbygning. 
  9. Spis protein først, og grøntsagerne efter. Hvis du har en varieret kost, hvilket du burde have, kan det være en god ide at prioritere proteinrig mad før grøntsagerne. 
  10. Stop med at ryg. Rygning kan få folk til at tabe sig, og er utrolig usundt for din krop.