Hjem » 10 Bedste fødevare til vægttab

10 Bedste fødevare til vægttab

Bedste mad til vægttab

10 Bedste Fødevarer til Vægttab

Forskellige fødevarer går gennem forskellige metaboliske veje i din krop.

De kan have meget forskellige virkninger på din sult, hormoner og antallet af kalorier, du forbrænder.

Her er de 20 mest vægttabsvenlige fødevarer på jorden, der understøttes af videnskaben.

1. Æg

En gang frygtet for at have et højt kolesteroltal, i dag har æg gjort et comeback.

Selvom et højt indtag af æg hæver niveauerne af -kolesterol hos nogle mennesker, er de en af de bedste fødevarer at spise, hvis du har brug for at tabe sig. De har højt proteinindhold og fedt og er meget mættende. 

En undersøgelse hos 30 overvægtige kvinder viste, at spise man æg til morgenmad i stedet for brød, øgede følelser af fylde (mæthed) og fik deltagerne til at spise mindre i de næste 36 timer.

En anden otte ugers undersøgelse viste, at æg til morgenmad øgede vægttab på en kaloriebegrænset diæt sammenlignet med brød.

Æg er også utroligt nærende og kan hjælpe dig med at få alle de næringsstoffer, du har brug for, på en kaloriebegrænset diæt. Interessant nok findes næsten alle næringsstoffer i æggeblommerne.

2. Grønt

Grønne grøntsager som grønkål, spinat, salat og andre grøntsager.

De har flere egenskaber, der gør dem perfekte til et vægttab, såsom at have et lavt kalorieindhold og være fyldt med fiber.

At spise grøntsager er en fantastisk måde at øge mængden af dine måltider uden at øge kalorierne. Talrige undersøgelser viser, at måltider og kostvaner med lav energitæthed får folk til at spise færre kalorier generelt.

Grønne grøntsager er også utroligt nærende og meget høje i mange vitaminer, antioxidanter og mineraler, herunder calcium, hvilket har vist sig at hjælpe med fedtforbrænding i nogle undersøgelser.

3. Kartofler

Kartofler har flere egenskaber, der gør dem til en perfekt fødevare – både til vægttab og optimal sundhed.

De indeholder en utrolig forskelligartet række næringsstoffer – lidt af næsten alt hvad du har brug for.

Der har endda været beretninger om mennesker, der lever på intet andet end kartofler alene i længere perioder.

De har særlig højt kaliumindhold, et næringsstof, som de fleste ikke får nok af, og som spiller en vigtig rolle i blodtryks kontrollen.

På en skala kaldet mæthedsindekset, som måler, hvordan fyldning af forskellige fødevarer er, scorede hvide, kogte kartofler det højeste af alle de testede fødevarer.

Hvad dette betyder er, at ved at spise hvide, kogte kartofler, vil du føle dig mere mæt og spise mindre af andre fødevarer.

Hvis du lader kartofler køle af et stykke tid efter kogning, danner de store mængder resistent stivelse, et fiberlignende stof, der har vist sig at have forskellige sundhedsmæssige fordele, herunder vægttab.

Søde kartofler, majroe og andre rodfrugter er også fremragende.

4. Laks

Fede fisk som laks er utrolig sundt og  holder dig mæt i mange timer med relativt få kalorier.

Laks er fyldt med protein af høj kvalitet, sunde fedtstoffer og forskellige vigtige næringsstoffer.

Fisk og skaldyr generelt – kan også have en betydelig mængde jod.

Dette næringsstof er godt til at holde dit stofskifte kørende optimalt.

mange undersøgelser viser, at et betydeligt antal mennesker ikke udfylder deres jodbehov.

Laks er også fyldt med omega-3 fedtsyrer, som har vist sig at hjælpe med at reducere betændelse, hvilket er kendt for at spille en vigtig rolle i fedme og metabolisk sygdom.

Makrel, ørred, sardiner, sild og andre typer fede fisk er også fremragende.

5. Magert oksekød og kyllingebryst

Kød er uretfærdigt dæmoniseret.

Det er blevet beskyldt for forskellige sundhedsproblemer på trods af mangel på god dokumentation til at bakke op om disse negative påstande.

Selvom forarbejdet kød er usundt, viser undersøgelser, at ikke forarbejdet rødt kød ikke øger risikoen for hjertesygdomme eller diabetes.

Sandheden er, at kød er en vægttabs venlig mad, fordi det indeholder meget protein.

Protein er langt det mest fyldende næringsstof, og at spise en diæt med højt proteinindhold kan få dig til at forbrænde op til 80-100 flere kalorier om dagen.

Undersøgelser har vist, at øgning af dit proteinindtag til 25–% af de daglige kalorier kan reducere cravings med 60%, reducere dit ønske om snack om aftenen med halvdelen og medføre vægttab på næsten 0,45 kg om ugen.

Hvis du har en diæt med lavt kulhydratindhold, er du velkommen til at spise hvilket som helst kød. Men hvis du har en moderat til høj kulhydrat diæt, kan det være mere passende at vælge magert kød.

6. Tun

Tun er en anden fødevare med lavt kalorieindhold og højt proteinindhold.

Det er mager fisk, hvilket betyder at det er fedtfattigt.

Tun er populær blandt bodybuildere og fitnessmodeller, der er i gang med at “cut”, da det er en fantastisk måde at øge proteinindtag på, samtidig med at de samlede kalorier og fedt er meget lave.

Hvis du forsøger at øge dit proteinindtag, og mindske dit kalorieindhold skal du sørge for at vælge tun, der er  i vand, ikke olie.

7. Bønner og Bælgfrugter

Nogle bønner og andre bælgfrugter kan være gavnlige til et vægttab.

Dette inkluderer linser, sorte bønner, røde bønner og mange andre.

Disse fødevarer har en tendens til at være højt i protein og fiber, som er to næringsstoffer, der har vist sig at føre til mæthed.

De har også en tendens til at indeholde resistent stivelse.

Hovedproblemet er, at mange mennesker har problemer med at tolerere bælgfrugter. Af denne grund er det vigtigt at tilberede dem ordentligt.

8. Frugt

De fleste sundhedseksperter er enige om, at frugt er utrolig sundt.

Talrige befolkningsundersøgelser har vist, at mennesker, der spiser mest frugt (og grøntsager), har en tendens til at være sundere end folk, der ikke gør det.

Frugter har mange egenskaber, der gør dem gode til vægttab.

Selvom de indeholder naturligt sukker, har de en lav energitæthed og det tager et stykke tid at tygge. Derudover hjælper deres fiberindhold med at forhindre, at sukker frigives for hurtigt i blodbanen.

For de fleste kan frugter  være en effektiv og lækker tilføjelse til et vægttab.

9. Skyr og Hytteost

Mejeriprodukter har en tendens til at have et utrolig højt proteinindhold.

En af de bedste er hytteost, som har meget protein med meget få kulhydrater og lidt fedt.

At spise hytteost er en fantastisk måde at øge dit proteinindtag på. Det er også meget mættende, hvilket får dig til at føle dig mæt med et relativt lavt antal kalorier.

Mejeriprodukter indeholder også højt indhold af calcium, hvilket kan hjælpe med at forbrænde fedt.

Andre mejeriprodukter med lavt fedtindhold og højt proteinindhold er græsk yoghurt og skyr.

10. Chili

At spise chili peber kan være nyttigt til et stabilt vægttab

De indeholder capsaicin, et stof der har vist sig at reducere appetitten og øge fedtforbrændingen i nogle undersøgelser.

Dette stof sælges endda i supplement form og en almindelig ingrediens i mange kommercielle vægttabstilskud.

En undersøgelse viste, at spise man 1 gram rød chili peber reducerede det appetitten og øgede fedtforbrænding hos mennesker, der ikke regelmæssigt spiste peberfrugter.

Der var imidlertid ingen effekt hos mennesker, der var vant til at spise krydret mad, hvilket indikerer, at der kan opbygges et vist niveau af tolerance.

Nemmere end du tror

Det er let at finde sunde fødevarer, som du kan bruge i dit vægttab.

Disse er hovedsageligt hele fødevarer som fisk, magert kød, grøntsager, frugt, nødder, frø og bælgfrugter.

Flere forarbejdede fødevarer, såsom probiotisk yoghurt, og havregryn er også fremragende valg.

Sammen med moderation og regelmæssig motion bør spisning af disse nærende fødevarer bane din vej til succes med en sundere livsstil.